Image by P i c t u r e Y o u t h via FlickrAπό την αγορά και τους γονείς
Νέα έρευνα για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής κοινότητας αναφέρει ότι τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς καθησυχάζονται όταν τους παρέχονται εργαλεία για να αντιμετωπίσουν διαδικτυακούς κινδύνους. Παραταύτα, δε χρησιμοποιούν συχνά τις διαθέσιμες επιλογές (συμβουλές μέσω διαδικτύου, ή τα λεγόμενα ‘κουμπιά πανικού’) και επομένως η αγορά θα μπορούσε να προχωρήσει σε περαιτέρω προωθητικές ενέργειες.
Περισσότερα από 25,000 παιδιά από όλη την Ευρώπη (και ένας από τους γονείς τους) συμμετείχαν μέσω συνεντεύξεων στην έρευνα EU Kids Online, που καθοδηγείται από το London School of Economics και χρηματοδοτείται από το κοινοτικό πρόγραμμα Safer Internet.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι ενώ το 70% των γονέων μιλά με τα παιδιά του για το τι κάνουν στο διαδίκτυο και περισσότεροι από τους μισούς προσφέρουν πρακτικές συμβουλές και υποστήριξη, σχετικά λίγοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά εργαλεία για να βοηθήσουν. Στην Ελλάδα αυτό ισχύει για το 24% των γονέων.
Για την ακρίβεια, η έρευνα δείχνει ότι, τα περισσότερα παιδιά δεν ενοχλούνται και δεν αναστατώνονται από αυτά που συναντούν στο διαδίκτυο. Και ενώ τα παιδιά αναφέρουν ότι ο εκφοβισμός (bullying) είναι σχετικά ασυνήθιστος, τα παιδιά που έχουν υποστεί διαδικτυακό εκφοβισμό ήταν πιο πιθανό να πουν ότι αυτή η εμπειρία τα αναστάτωσε. Η Ελλάδα και άλλες νοτιοανατολικές ευρωπαϊκές χώρες έχουν το μικρότερο ποσοστό στο φαινόμενο του εκφοβισμού (17% είτε μέσω διαδικτύου είτε στην πραγματική ζωή).
Επίσης, το 23% των παιδιών έχουν δει σεξουαλικό ή πορνογραφικό υλικό τον περασμένο χρόνο, με το διαδίκτυο να είναι εξίσου κοινή πηγή όσο η τηλεόραση, οι ταινίες και το βίντεο. Στην Ελλάδα το διαδίκτυο αποτελεί λιγότερο συχνή πηγή πορνογραφικού υλικού. Ενώ αυτή η εμπειρία είναι πιο πιθανή στους μεγαλύτερους εφήβους, τα μικρότερα παιδιά είναι πιο πιθανό να ενοχληθούν ή να αναστατωθούν.
Η Sonia Livingstone, καθηγήτρια Μέσων και Επικοινωνίας στο LSE και υπεύθυνη του EU Kids Online, αναφέρει: “Οι γονείς και η αγορά του διαδικτύου έχουν κάνει κάποια καλά πρώτα βήματα για να κάνουν το διαδίκτυο ασφαλέστερο για τα παιδιά αλλά θα μπορούσαν και οι δυο πλευρές να κάνουν πολλά περισσότερα”.
‘Η έρευνα μας δείχνει ότι τα παιδιά καλωσορίζουν την ενασχόληση των γονιών τους με τους κινδύνους που ελλοχεύει η χρήση του διαδικτύου, αλλά δείχνει και το ότι υπάρχουν πολύ λίγα εργαλεία για να τους βοηθήσουν να μπλοκάρουν επαφές, να φιλτράρουν ανεπιθύμητο σεξουαλικό υλικό ή να καταγγείλουν προβλήματα, όταν αυτά συμβαίνουν. Όπου υπάρχουν αυτά τα εργαλεία, υποψιαζόμαστε ότι δεν υπάρχει ευρεία πληροφόρηση για την ύπαρξή τους και το πως χρησιμοποιούνται. Προτείνουμε η αγορά να δημιουργήσει περισσότερα τέτοια εργαλεία, να κάνει περισσότερες ενέργειες για την πληροφόρηση τόσο των γονέων όσο και των παιδιών για αυτά και να τα κάνει περισσότερο φιλικά στο χρήστη”.
Η έκθεση προτείνει επίσης οι αρμόδιοι να στοχεύουν σε όλο και μικρότερα παιδιά που τώρα ξεκινούν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο όσον αφορά τις πηγές και την καθοδήγηση για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, καθώς επίσης να αναπτύξουν περισσότερο θετικό περιεχόμενο που να απευθύνεται ειδικά στα παιδιά. Παραταύτα, οι συντάκτες εστιάζουν επίσης στο ότι θα έπρεπε τα παιδιά να κινητοποιηθούν να αναλάβουν την ευθύνη της ασφάλειάς τους όσο το δυνατόν περισσότερο, καθώς επίσης εστιάζουν στο ότι οι νέοι που έχουν μείνει πίσω ως προς την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων θα έπρεπε να λάβουν επιπλέον ευκαιρίες εκπαίδευσης και στήριξης ώστε να μεγιστοποιήσουν τις ευκαιρίες τους.
Οι ερευνητές εξέτασαν τις εμπειρίες των παιδιών στο διαδίκτυο σε 25 ευρωπαϊκές χώρες και η έκθεση παρουσιάζει τα πλήρη ευρήματα καθώς και της συστάσεις του Δικτύου για τη χάραξη πολιτικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε και εσείς την άποψή σας!