Σχεδόν οι μισοί νέοι ηλικίας 11-16 ετών στην Ευρώπη συμφωνούν ότι είναι ευκολότερο να είναι ο «εαυτός τους» στο διαδίκτυο παρά στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, και ένας στους οκτώ (12%) συμφωνεί απολύτως με αυτό. Αξιοπρόσεκτο είναι ότι εκείνοι που συμφωνούν απολύτως είναι πιο πιθανό να θεωρούν τη σχέση με τους συνομήλικούς τους δύσκολη και είναι πιο πιθανό να ριψοκινδυνεύουν κατά την πλοήγηση.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας έκθεσης του προγράμματος EU Kids Online που καθοδηγείται από το LSE (London School of Economics and Political Science) και δημοσιεύεται την «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2011». Το πρόγραμμα έχει εξετάσει 25.000 περιπτώσεις παιδιών και γονέων σε 25 ευρωπαϊκές χώρες για να διερευνήσει τη συμπεριφορά και τις εμπειρίες των νέων στο διαδίκτυο.
Οι νέοι που ανέφεραν ότι είναι ιδιαίτερα αληθές ότι είναι ευκολότερο γι’ αυτούς να είναι ο «εαυτός τους» όταν βρίσκονται στο διαδίκτυο, είναι επίσης αυτοί που πιθανότατα αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να κάνουν φιλίες στην πραγματική τους ζωή, και επομένως το διαδίκτυο παρέχει πιθανόν έναν τρόπο διαφυγής ή αναπλήρωσης αυτού του κενού. Οι ίδιοι αυτοί νέοι ανέφεραν ότι παίρνουν περισσότερα ρίσκα στο διαδίκτυο, όπως όταν αποστέλλουν προσωπικές πληροφορίες σε άτομα με τα οποία δεν έχουν συναντηθεί ποτέ από κοντά ή με το να προσποιούνται ότι είναι κάποιοι άλλοι.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, η Δρ Λίζα Τσαλίκη, λέκτορας του τμήματος ΕΜΜΕ (Πανεπιστήμιο Αθηνών) και υπεύθυνη της ελληνικής ομάδας του EU Kids Online αναφέρει:
«Όπως γνωρίζουμε πλέον, οι διαδικτυακές τεχνολογίες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής και της ταυτότητας των παιδιών. Για πολλά από αυτά, το διαδίκτυο είναι ένας χώρος ψυχαγωγίας και κοινωνικοποίησης καθώς κάποια παιδιά το χρησιμοποιούν για να εδραιώσουν τις ήδη υπάρχουσες φιλίες τους και άλλα για να δημιουργήσουν νέες. Αλλά συχνά οι ευκαιρίες και οι κίνδυνοι πηγαίνουν χέρι-χέρι– αυτό που μπορεί να είναι διασκεδαστικό για μερικά παιδιά μπορεί να είναι επικίνδυνο για άλλα.
Παράλληλα η καθηγήτρια Sonia Livingstone, επικεφαλής του δικτύου EU Kids Online αναφέρει:
«Η έρευνά μας δείχνει ότι οι περισσότεροι νέοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έχουν καλές σχέσεις με τους φίλους τους στην πραγματική ζωή και πέρνουν λιγότερα ρίσκα όταν κάνουν χρήση του διαδικτύου. Αλλά φαίνεται ότι παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τις φιλίες στο σχολείο ή αλλού, τείνουν να εκτίθενται σε περισσότερους κινδύνους στο διαδίκτυο. Είναι επομένως ιδιαίτερα σημαντικό οι γονείς και οι οικογένειές να μιλούν σ’ αυτά τα παιδιά για τους κινδύνους των διαδικτυακών συζητήσεων και την αποστολή προσωπικών πληροφοριών».
Άλλο ένα εύρημα είναι ότι σχεδόν μισοί νέοι άνθρωποι από όσους συμμετείχαν στην έρευνα (45%) συζητούν στο διαδίκτυο για διαφορετικά θέματα απ’ότι όταν κάνουν δια ζώσης συζητήσεις και το 1/3 (32%) μιλάει στο
διαδίκτυο για προσωπικά θέματα που δε θίγουν στις δια ζώσης συζητήσεις. Αυτό δείχνει ότι για τους εφήβους, η επικοινωνία μέσω διαδικτύου τους φέρνει σε λιγότερη αμηχανία απ’ ότι η διαπροσωπική επικοινωνία.
Σύμφωνα με τους ερευνητές του EU Kids Online, ο πειραματισμός με την ταυτότητα είναι μέρος της εφηβείας, έτσι εκείνοι που λένε ότι είναι «μερικώς αληθές» ότι αισθάνονται περισσότερο ο «εαυτός τους» στο διαδίκτυο, μπορεί να απολαμβάνουν τα οφέλη της διαδικτυακής επικοινωνίας – για παράδειγμα, μπορεί να είναι λιγότερο ντροπιαστικό το να συζητήσει κάποιος μερικά θέματα μέσω διαδικτύου απ’ ότι δια ζώσης. Αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντικό να συζητήσουμε με τα παιδιά που λένε ότι δεν είναι «ιδιαίτερα αληθές» ότι είναι ο «εαυτός τους» στο διαδίκτυο σε σύγκριση με την καθημερινή ζωή, ή που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τους συνομιλητές τους, πώς και γιατί επικοινωνούν διαδικτυακά, ώστε να εξασφαλίσουμε ασφαλέστερες πρακτικές χρήσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε και εσείς την άποψή σας!